FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Wspieranie polskich firm – ponad podziałami

Wspieranie polskich firm – ponad podziałami

3 sierpnia 2016

Krzysztof Przybył

Zasada dyskontynuacji formalnie obowiązuje w polskim parlamencie. Projekty, które nie zdążą przejść przez legislacyjną machinę, wraz z końcem kadencji idą do kosza. Dyskontynuacja – jako zła tradycja – przyjęła się jednak również w kilku kluczowych obszarach zarządzania państwem. Co gorsza, dotyczy także działań już realizowanych.

Przykłady? Proszę bardzo! Na przykład oświata. Polska edukacja od ćwierćwiecza przeżywa stan permanentnej rewolucji. Można odnieść wrażenie, że każdy nowy minister edukacji poczytuje sobie za punkt honoru co najmniej zmianę podstawy programowej (a co za tym idzie, narażenie rodziców na kupno nowych podręczników), a – niczym przysłowiowy żołnierz buławę w tornistrze – w ministerialnym biurku chowa patent na wielkiego reformatora oświaty. Oczywiście nie każda zmiana jest bezpodstawna, wiele z nich było wręcz koniecznych – jednak w natłoku ciągłego reformowania zwykły Kowalski nie jest w stanie zrozumieć, co było koniecznością, a co tylko urzędniczym kaprysem.

Podobna sytuacja jest w obszarze bardzo istotnym i osobiście bardzo mi bliskim, czyli w dziedzinie promocji Polski. O promowaniu naszego kraju, jak niejednokrotnie miałem już okazję pisać na tym blogu, przez minione lata bardzo chętnie mówiono. Dodajmy – zwykle poruszając się na bezpiecznym poziomie ogólników. Gorzej było z konkretnymi działaniami. Każda kolejna ekipa zaczynała na tym polu własne eksperymenty. I nie byłoby to może złe, gdyby nie fakt, że kończyło się zwykle na wstępnej fazie. Znamienne, że przez 25 lat nie powołano jednej, centralnej i silnej instytucji odpowiedzialnej za tę newralgiczną dziedzinę. Trudne i niezmiernie ważne zadanie rozdzielono pomiędzy cały szereg instytucji. Trochę dostał PAIIZ, dużo zrzucono na barki nie zawsze do tego przygotowanych Wydziałów Ekonomiczno-Handlowych (a później Promocji Handlu i Inwestycji) polskich ambasad, sporo starał się wyszarpywać dla siebie MSZ. W efekcie trudno mówić o spójnej polityce promocji Polski w całym okresie Trzeciej Rzeczypospolitej. 

Niedawno wicepremier Mateusz Morawiecki zapowiedział powołanie Funduszu Ekspansji Kapitałowej, który ma wspierać możliwość rozwoju małych i średnich firm na zagranicznych rynkach. Jednocześnie zapowiedział gruntowną przebudowę zasad funkcjonowania Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji. Bardzo dobrze, że obie zapowiedzi pojawiły się równocześnie. Doświadczenie nas uczy, że próby cząstkowych zmian i ulepszeń przypominają łatanie dziurawego wiadra – w jednym miejscu się zalepi, ale woda wypływa dalej… Promocja Polski powinna przestać być polem do popisu dla teoretyków i obszarem konkurencji poszczególnych państwowych instytucji. Jak w biznesie – powinna być jasna odpowiedzialność i sprawna koordynacja.

Czytaj całość

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.