FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Profilaktyka potrzebuje partnerów

Profilaktyka potrzebuje partnerów

13 lutego 2017

Krzysztof Przybył

Zaskakujące, ale polityczne awantury mają jeden pozytywny aspekt: zwracają uwagę opinii publicznej na istotne kwestie, obok których, na co dzień przechodzimy obojętnie. I tak przy okazji sporu o pomysł stworzenia metropolii warszawskiej i o ograniczenie kadencji wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast w centrum uwagi znalazł się temat samorządów. Dyskusja o kompetencjach władz samorządowych, choć ważna, nie powinna dominować nad kwestią dla mieszkańców najważniejszą: jakie zadania winny być przez samorząd realizowane i jak zapewnić skuteczne ku temu narzędzia?

Nie od dzisiaj wiadomo, że ustawodawca nader chętnie wyposaża samorządy w kolejne obowiązki. Gorzej z zagwarantowaniem odpowiednich środków na ich wykonywanie. Oto w minionym tygodniu odbyła się interesująca konferencja „Zdrowie publiczne: edukacja i profilaktyka, czyli jak zapobiegać chorobom na przyszłość”. Przedstawiono na niej dane dotyczące działań podejmowanych przez samorządy w zakresie profilaktyki. Optymizmem, proszę Państwa, nie powiało.

Wiadomo: są regiony bogatsze i biedniejsze. Jednak potrzeby i wyzwania w zakresie profilaktyki od zamożności regionu nie zależą, a jeśli już, to odwrotnie proporcjonalnie. Niestety, rozbieżności w zakresie nakładów na profilaktykę są olbrzymie. Na Mazowszu samorządy wydają rocznie na mieszkańca w ramach programów profilaktycznych 4,20 zł. Mało? To cóż powiedzieć o województwie warmińsko-mazurskim, gdzie wydaje się … zaledwie 30 groszy. Dodatkowo w zakresie programów profilaktycznych – jak podkreślała dr Anna Augustynowicz z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – panuje pewien chaos. Dublują się pewne programy ogólnopolskie i lokalne (np. cytologia), a za to w niektórych obszarach dostęp do profilaktyki jest daleko niewystarczający. Wydaje się, że odpowiada za to moda (jak najbardziej pozytywna i słuszna!) na propagowanie profilaktyki w pewnych dziedzinach (np. rak piersi), ale beneficjenci mniej „medialnych” programów profilaktycznych wyraźnie na tym cierpią.

Dr Augustynowicz wskazała, że w ostatnich latach samorządy znacznie częściej organizowały programy profilaktyki wtórnej niż pierwotnej. A przecież ta druga – np. szczepienia profilaktyczne – jest nie mniej ważna. I, jak zapewniali eksperci podczas konferencji, powinna być regulowana prawnie. Dzięki obowiązkowym szczepieniom nasz kraj ma jeden z najlepszych wyników w Europie osiągając ponad 90% odsetek szczepień z Programu Szczepień Ochronnych.

I zgoda – tylko wracamy do kwestii, o której pisałem na początku. Możemy zadekretować, że samorządy mają obowiązkowo realizować cały wachlarz programów profilaktycznych. I nic z tego nie wyjdzie, jeżeli nie znajdziemy środków finansowania. Budżet nie jest z gumy – przypominają surowo ekonomiści. Więc może zastanowić się, jak wykorzystać partnerstwo z firmami i organizacjami pozarządowymi? 

Czytaj całość

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.