FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Potrzebujemy dobrych przykładów

Potrzebujemy dobrych przykładów

13 kwietnia 2015

Powszechnie wiadomo, że innowacyjność jest kluczową kompetencją każdego przedsiębiorstwa, która przekłada się na jego konkurencyjność, a w konsekwencji na konkurencyjności gospodarki kraju. Jakie czynniki muszą być jednak spełnione, by pobudzić innowacyjność? Co może zrobić przedsiębiorca, a co powinno zrobić państwo? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy debaty „Rola innowacyjnego biznesu w budowaniu konkurencyjnej gospodarki”, która odbyła się 8 kwietnia w Rezydencji Klonowa Belweder w Warszawie.

Zorganizowana przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” oraz Europejski Instytut Marketingu Miejsc „Best Place” debata była kontynuacją dyskusji, jaka odbyła się 26 lutego br. w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej PAN w Warszawie nt. roli nauki w społeczeństwie innowacyjnym. Pierwsze spotkanie skupione wokół świata nauki zainicjowało kolejne rozmowy, które tym razem toczyły się w stricte biznesowym kontekście. W debacie udział wzięli przedstawiciele polskich firm, instytucji państwowych oraz świata nauki.  

Polska należy do najmniej innowacyjnych krajów w Europie. W rankingu Global Innovation Index 2014  nasz kraj znalazł się dopiero na 45. miejscu, za krajami bałtyckimi, Czechami i Słowacją, a nawet Bułgarią i Mołdawią. Według przedsiębiorców sytuacja jednak zaczyna się zmieniać:

- Mamy odwagę tworzyć zupełnie nowe rozwiązania, które są cenne w skali globalnej. Stajemy się innowacyjni. Potrzebujemy jednak cały czas dobrych przykładów. – mówił Adam Jesionkiewicz, CEO Ifinity. 

Potrzebę stworzenia swoistej kultury szacunku dla ludzkiej kreatywności sygnalizował także Prof. Michał Kleiber, prezes PAN. - Trzeba pokazywać ludzi sukcesu i stawiać ich za wzór, aby stymulować naukowców i przedsiębiorców do komercjalizacji wynalazków i innowacyjności w działaniu.  

Uczestnicy debaty sprecyzowali także rolę państwa w procesie pobudzania innowacyjności wśród przedsiębiorców. 

- Oczywiście bardzo źle jest, gdy administracja państwowa zaczyna ingerować w procesy biznesowe. Natomiast zdecydowanie wskazana jest pomoc państwa w tych obszarach, w których rynek w sposób naturalny sobie nie radzi. Tego oczekują przedsiębiorcy.– wyjaśniała Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. 

- Cenne będą inicjatywy rządowe, które pomogą  inicjować, pobudzać, wspomagać innowacyjność. Nie da się jednak zastąpić jednostek naukowych i przedsiębiorstw, które tę innowacyjność będą wdrażać.  – mówił Henryk Orfinger, prezes Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Pełne wnioski z debaty zostaną zebrane i zamieszczone w kwartalniku Teraz Polska 2/2015.


W dyskusji głos zabrali: 

dr Alicja Adamczak, prezes, Urząd Patentowy RP

Waldemar Dubaniowski, były ambasador RP w Singapurze

Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu, Kancelaria Prezydenta RP

Adam Jesionkiewicz, prezes, Ifinity

prof. Michał Kleiber, Polska Akademia Nauk

Przemek Kuśmierek, prezes, Projekt migam.org

Adam Mikołajczyk, prezes, Europejski Instytut Marketingu Miejsc „Best Place”

prof. Alojzy Nowak, prorektor ds. badań naukowych i współpracy, Uniwersytet Warszawski

Henryk Orfinger, prezes, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Krzysztof Przybył, prezes, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

prof. Andrzej Rabczenko, doradca prezydenta, Pracodawcy RP

prof. Leszek Rafalski, dyrektor, Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Tomek Rygalik, prezes, Studio Rygalik

Iwona Wendel, podsekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Sławomir Żurawski, dyrektor Biura Rozwoju Usług KEP, Poczta Polska

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ

 

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.