FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. KAKA.media/Teraz Polska
Fot. KAKA.media/Teraz Polska

Polskie marki rolno-spożywcze na arenie międzynarodowej. Debata „Teraz Polska”

24 czerwca 2023

Wartość polskiego eksportu w kategorii produktów rolno-spożywczych w 2022 roku osiągnęła rekordowy wynik – ponad 47 mld euro. Co przyczyniło się do tego sukcesu i czy jesteśmy w stanie go powtórzyć? Z jakimi barierami mierzą się polscy przedsiębiorcy, wchodząc na rynki zagraniczne? Czym jest marka narodowa i w jaki sposób powinniśmy ją budować? Na te i inne pytania odpowiadali uczestnicy debaty „Polskie marki rolno-spożywcze na arenie międzynarodowej – ich pozycja, szanse i zagrożenia” zorganizowanej przez Fundacją Polskiego Godła Promocyjnego w dniu 21 czerwca 2023 r. podczas Kongresu 590 w Warszawie. W debacie uczestniczyli: Andrzej Gantner, wiceprezes, dyrektor generalny PFPŻ; Małgorzata Gośniowska-Kola, zastępca dyrektora generalnego KOWR; prof. Hanna Górska – Warsewicz, Katedra Badań Rynku Żywności i Konsumpcji SGGW; Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR oraz Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”. Dyskusję moderował dr Jarosław Górski z Wydział Nauk Ekonomicznych UW, doradca zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego.

 

 

W 2022 roku eksport produktów rolno-spożywczych wyniósł 47,6 mld euro, co oznacza wzrost o 27 proc. rok do roku. Udział eksportu w łącznych przychodach ze sprzedaży w sektorze rolno-spożywczym i napojów wyniósł ponad 25 proc. Prowadzący debatę dr Jarosław Górski poddał w wątpliwość, czy wynik ten uda się utrzymać w następnych latach, gdyż po pierwsze, mamy do czynienia z efektem wysokiej bazy, po drugie, złotówka się umacnia względem walut, a po trzecie, koniunktura na rynkach europejskich uległa zahamowaniu. – W pierwszym kwartale tego roku eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł o 23 proc. a dodatnie saldo obrotów handlowych tymi towarami również wzrosło o ponad 36 proc. Czy to oznacza, że utrzymujemy konkurencyjność eksportową? – pyta Górski.

Diagnozę uzupełnił Marcin Wroński, dodając wskaźnik inflacji jako kolejny czynnik znaczącego wzrostu eksportu, która według prognoz ulegnie znacznemu osłabieniu. Mimo to dynamika eksportu jest zadowalająca i według szacunków zostanie osiągnięty kilkunastoprocentowy wzrost.  – Mamy ostatnie dwa tygodnie sezonu zbożowego i będziemy mieli w tym roku absolutny rekord wolumenowy eksportu zbóż. Pełnych danych jeszcze nie mamy, ale oceniam, że eksport zbóż z Polski może dojść nawet do 11 mln ton. To jest wynik, którego nigdy nie mieliśmy – podkreślił Marcin Wroński.

Wzrost eksportu a wzrost polskich marek

Sytuacja rosnącego eksportu sprzyja budowaniu silnych polskich marek eksportowych.

Marka to nie tylko nazwa i logotyp, ale coś więcej. Konsumenci patrzą na markę z punktu widzenia jakości i gwarancji, że dostaną po raz kolejny produkt, który jest zgodny z ich oczekiwaniami. Z marką kojarzy się również tzw. kapitał marki, związany z tradycją i dziedzictwem marki, które jest dla odbiorcy drogowskazem, że wybierając daną markę kupuje nie tylko konkretne dobro materialne, ale także pewną wartość społeczną, historyczną, związana z tradycyjnym i naturalnym sposobem produkcji. Budowa silnej marki odnosi się właśnie do takich niematerialnych elementów – mówi prof. Hanna Górska-Warsewicz.

   

 

Sytuacja ekonomiczno-gospodarcza na świecie charakteryzuje się obecnie dużą zmiennością. Przyzwyczailiśmy się do stabilnych warunków zewnętrznych, które gwarantowała polityka cenowa i jakościowa UE. Dzięki funduszom unijnym promowaliśmy polskie produkty  na rynkach zagranicznych, korzystaliśmy z wizerunku  bezpiecznej i zdrowej żywności pochodzenie europejskiego. Niestety dwa lata pandemii wywróciły tę stabilność, nastąpiło przerwanie łańcuchów dostaw, pojawiły się problemy sektora hotelarsko-gastronomicznego. – W Polsce dzięki wysiłkowi producentów udało się utrzymać ciągłość pracy w zakładach przetwórczych w warunkach pandemii. Jak już wszystkim wydawało się, że wychodzimy z pandemii, to wybuchła wojna w Ukrainie, która znów wywołała zakłócenia w łańcuchach dostaw. Wyrósł nam potężny gracz, który lokuje z powodzeniem swoje tańsze produkty. Polskie firmy muszą się z tym mierzyć, być nadal konkurencyjne, zachowując reżim bezpiecznej i dobrej jakościowo żywności. Jestem przekonany, że wzrost eksportu nie byłby  możliwy, gdyby zagraniczni klienci nie zaakceptowali cen polskich produktów, co oznacza, że polska żywność zdobyła renomę i przywiązanie zagranicznych klientów – odkreśla Andrzej Gantner.

Świat nie stoi w miejscu, podobnie jak oczekiwania konsumentów. Okazuje się, że dla odbiorców już nie jest ważna jedynie jakość, smak i cena produktu, ale także wpływ jego produkcji na środowisko. – Konsumenci na rynku europejskim zwracają na to coraz większą wagę. Aby się do tego dopasować, potrzebne są kolejne inwestycje, związane ze  zmniejszeniem śladu węglowego i wodnego – zauważa Gantner.

Mimo złożonych wyzwań polscy producenci żywności utrzymują konkurencyjność, potrafią kreować nowe marki i lokować je na nowych rynkach zbytu.  Pomagają im w tym różne programy promocyjne opracowane i wdrażane przez KOWR. – Chcemy służyć przedsiębiorcom. Wszystkie programy rządowe, które realizujemy wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i Technologii mają za zadanie pomagać przedsiębiorcom. Nasze działania bezpośrednie, takie jak: organizowanie stoisk narodowych na targach międzynarodowych, przygotowywanie misji przyjazdowych, organizowanie spotkań z sieciami handlowymi i rozmów B2B, przynoszą efekty. Chcemy wzmacniać świadomość, że nasi producenci są innowacyjni, mają bardzo wysokiej jakości wyroby i korzystają z dobrych surowców. Dzisiaj podczas spotkania w Ministerstwie Rolnictwa  z delegacją z Chin wybrzmiało wyraźnie jak ważnym jesteśmy partnerem. Potwierdza to fakt, że Chiny wyraziły  ponownie  zainteresowanie naszą wołowiną – twierdzi Małgorzata Gośniowska-Kola.

 

Wsparcie! Ale skąd?

 

System wsparcia promocyjnego polskiej gospodarki bazuje na instytucjach i programach rządowych. Jest znakomicie uzupełniany poprzez działalność takich organizacji pozarządowych jak Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego, która od ponad 30. lat wyłania w konkursie „Teraz Polska” najlepsze polskie produkty i usługi, charakteryzujące się wysoką jakością i konkurencyjnością na rynku.

 

– Produkty rolno-spożywcze to najliczniej reprezentowana grupa w historii 33. edycji Konkursu „Teraz Polska”. W tym roku kolejne dwa wyroby dołączyły do grona laureatów biało-czerwonego godła, w tym jeden bardzo wyjątkowy. To wina owocowe z Manufaktury DiWine, która odtworzyła oryginalne przepisy z dwudziestolecia międzywojennego.  Inny laureat z branży spirytusowej, a mianowicie Nalewki Staropolskie Karola Majewskiego mają szansę być sztandarowym polskim towarem eksportowym, który wzbudza zainteresowanie odbiorców zagranicznych, ponieważ jest produkowany w sposób niespotykany w innych krajach. Warto również wspomnieć o producencie łososia, firmie Suempol, która bardzo skutecznie internacjonalizuje się tworząc zakłady produkcyjne w innych krajach - wymienia Michał Lipiński.

Eksportowane produkty są najlepszymi ambasadorami polskiej gospodarki i promują nasz kraj na rynkach zagranicznych, tworząc pozytywny odbiór Polski w oczach zagranicznych konsumentów. W ten sposób można budować markę kraju. Marki produktów powinny czerpać z silnej marki narodowej. – Marka musi być autentyczna, nieść pewną opowieść, bowiem nie kupujemy tylko produktu z określoną nazwą, ale opowieść o nim, o regionie skąd pochodzi, o producencie i o kraju wytworzenia – zwraca uwagę prof. Górska-Warsewicz.

 – Dlatego tak bardzo cieszy, kiedy możemy spotkać się z napisem „Proudly produced in Poland” na wieczku pudełka kawioru olsztyńskiej firmy Antonius Caviar, która jest trzecim producentem w Europie kawioru czarnego z jesiotra – zauważa Lipiński.

Dobrze zakorzeniony patriotyzm konsumencki sprzyja budowaniu marki narodowej. – KOWR prowadzi na rynku krajowym szeroko zakrojoną  kampanię społeczna, która ma na celu podniesienie świadomości patriotyzmu konsumenckiego i wpływu każdej, nawet najmniejszej decyzji zakupowej na gospodarkę naszego kraju. Akcja ta stanowi uzupełnienie promocji zagranicznej pod hasłem „Poland tastes good” – podkreśla Gośniowska-Kola.

 

Jak nie utracić sukcesu eksportowego produktów rolno-spożywczych?

  

Marcin Wroński radzi koncentrować się na eksporcie produktów gotowych.  –  Rynek globalny jest bardzo konkurencyjny, dlatego jesteśmy zmuszeni konkurować unikalnością, jakością, wyróżnikami produktów spożywczych. Dlatego musimy zwiększać w eksporcie udział produktów gotowych a nie surowców, które są anonimowe. Nie jesteśmy w stanie sprzedać całego zboża w postaci makaronów czy mąki, ale musimy dążyć, aby udział przetworzonych produktów był jak największy – mówi Wroński.

Hanna Górska-Warsewicz kładzie nacisk na kreowanie marek, które powinny opowiadać historie w taki sposób, aby wszyscy wiedzieli jakie wartości ze sobą niosą.

Małgorzata Gośniowska-Kola stawia na stały kontakt administracji rządowej z przedsiębiorcami. – Musimy wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom na rynkach zagranicznych i nieść stosowne wsparcie poprzez webinaria, szkolenia. Musimy mieć wspólną świadomość wyzwań i barier. Bliska i profesjonalna współpraca sektora przedsiębiorców i administracji rządowej jest niezbędna do rozwoju eksportu – twierdzi Gośniowska-Kola.

Andrzej Gantner zwraca uwagę na potencjał tkwiący w małych i średnich firmach, które przy odpowiednim wsparciu będą najlepszymi ambasadorami marki narodowej. Kieruje także  uwagę na konieczność prawidłowego identyfikowania potrzeb i oczekiwań współczesnego konsumenta oraz szybkiego reagowania na zmieniające się gusta. – Jeśli nie zaczniemy łączyć świetnej jakości z odpowiedzią na oczekiwania nowych pokoleń konsumentów, to zostaniemy w tyle jako oldschoolowi producenci. Nie jest obecnie, w dobie social mediów wielką sztuką wykreować historię i powiązać ją z marką. Prawdziwą sztuką jest wesprzeć firmę na następnym etapie działania, wspomóc jej rozwój poprzez zapewnienie odpowiedniego wolumenu produktów. Co nam po świetnej marce, której nikt nie widzi na pólkach – tłumaczy Gantner.

Michał Lipiński zachęca wszystkich interesariuszy do współpracy. – Twórzmy dobre warunki dla rozwoju polskich przedsiębiorców, wspierajmy akcje promocyjne skierowane do poszczególnych rynków zagranicznych w taki sposób, aby były na tych rynkach skuteczne. Wspólnie kreujmy w świecie narodową markę Polska na rynkach zagranicznych i współpracujmy przy tym, nie rywalizujmy, bo na rynkach zagranicznych musimy mówić jednym głosem – kwituje Lipiński.

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.