FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Młodzi wybierają Polskę

Młodzi wybierają Polskę

6 grudnia 2017

Polska to miejsce, wokół którego koncentrują się plany i ambicje zawodowe młodych Polaków. Młodzi nie tylko nie chcą wyjeżdżać z kraju, ale świadomie wybierają swoją ojczyznę jako oś kariery. To o jej wizerunku, gospodarce i kulturze pisali prace magisterskie, a dziś są pracownikami ministerstw, instytucji państwowych i uczelni. Laureaci XI edycji konkursu „Teraz Polska Promocja i Rozwój” podkreślają, że chcą mieć realny wpływ na przyszłość swojego kraju. 

W środę, 6 grudnia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie odbyła się gala XI edycji konkursu „Teraz Polska Promocja i Rozwój”, podczas której wręczone zostały nagrody autorom najlepszych prac magisterskich dotyczących promocji, innowacyjności i konkurencyjności Polski. 

Wśród nagrodzonych w tym roku prac znalazły się ciekawe autorskie analizy dotyczące ważnych branż i trendów gospodarczych (etnocentryzm konsumencki, e-commerce, odnawialne źródła energii, gry komputerowe) oraz gotowe projekty wdrożeniowe jak np. projekt „Kaszebe”, dotyczący adaptacji dawnej latarni morskiej Rozewie II dla potrzeb lokalnego centrum kultury czy system pomagający niewidomym w rozpoznaniu nadjeżdżających pojazdów. 

- Dojrzałe analizy przeprowadzone przez tegorocznych laureatów obfitują w ciekawe wnioski i rekomendacje oraz projekty gotowe do wdrożenia – mówi Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego. – Cieszy nas fakt, że prace magisterskie nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu „Teraz Polska Promocja i Rozwój” tak znakomicie odzwierciedlają panujące trendy gospodarcze. Takie naukowe zainteresowania młodych ludzi są dowodem, że nie tylko śledzą oni bieżącą sytuację w kraju, ale chcą mieć na nią wpływ – podsumowuje. 

 

I tak rzeczywiście jest. Zapytani o przyczyny, dla których swe prace magisterskie poświęcili bieżącym sprawom kraju, laureaci nierzadko podkreślają, że to potrzeba wpływania na rzeczywistość, w której żyją. 

- Nie są nam obojętne bieżące sprawy dotyczące takich obszarów jak polska gospodarka kultura, oświata, sport…- mówi Marcin Metrycki, laureat II nagrody głównej. – Dostrzegamy potencjał naszego kraju, jego perspektywy. Poprzez swoje badania chcemy zwrócić uwagę na pewne problemy. Nie chodzi tutaj o podkreślanie niesprawności czy wad, ale o zaakcentowanie i chęć poprawy takiego stanu – tłumaczy. 


Marcin Metrycki, laureat II nagordy głównej (Fot. Kamil Broszko)

Pomysł na moją pracę magisterską narodził się podczas podróży do Chin. Mając okazję obserwować dynamiczny rozwój i umacniającą się pozycję Państwa Środka w skali globalnej, zaczęłam się zastanawiać, w jaki sposób Polska może na tym skorzystać. Rosnąca klasa średnia w Chinach i systematyczny wzrost popytu na towary zagranicznych producentów niosą ogromne szanse także dla polskich eksporterów. Jednak dotychczasowy bilans polsko-chińskiej wymiany handlowej pozostawia wiele do życzenia… – opowiada Adrianna Gajczak, która za swoją pracę dotyczącą dyplomacji kulturalnej Polski w Chinach otrzymała wyróżnienie Instytutu Adama Mickiewicza. 


Adrianna Gajczak, wyróżnienie Instytutu Adama Mickiewicza (Fot. Kamil Broszko)

Pytanie o przyczyny niewykorzystywania dogodnych warunków do rozwoju stało się także fundamentem pracy magisterskiej Aleksandry Szulc, laureatki nagrody specjalnej Ministra Rozwoju i Finansów.

W programie moich studiów znalazł się przedmiot związany z energetyką wiatrową. Przytaczane podczas zajęć przykłady wykorzystywania energii wiatru na morskich obszarach innych krajów europejskich skłoniły mnie do przemyśleń, dlaczego w Polsce nie wykorzystujemy zasobów energetycznych morza – tłumaczy.


Aleksandra Szulc, laureatka nagrody specjalnej Ministra Rozwoju i Finansów  (Fot. Kamil Broszko)

Autorka w swojej pracy magisterskiej nie tylko przeanalizowała wspomniane przyczyny, ale przede wszystkim skupiła się na możliwościach realizacji morskich projektów wiatrowych w polskiej części Morza Bałtyckiego. 

Swoją zawodową przyszłość tegoroczni laureaci wiążą przede wszystkim z naszym krajem. ­

Polska jest bardzo interesującym krajem zarówno pod względem energetycznym, gospodarczym, jak i społecznym – mówi Aleksandra Szulc. – Młodzi ludzie już nie chcą wyjeżdżać poza granice kraju, chcą pozostać w nim i tworzyć jego przyszłość – dodaje. 

 

Na rynku pracy tegoroczni laureaci radzą sobie znakomicie. Swoje miejsce znaleźli na uczelniach, w Ministerstwie Finansów, Narodowym Centrum Kultury, a także w prywatnych firmach.

– Obecnie zajmuję się badaniem potencjału dla polskiego biznesu na rynkach azjatyckich w firmie wspierającej rodzimych przedsiębiorców w Azji – opowiada Adrianna Gajczak.

 

W swojej pracy zwróciłam uwagę na szybko rosnący potencjał krajowej branży gier komputerowych i coraz większą liczbę rozpoznawalnych i szeroko uznanych polskich gier. Badanie tego rynku będę kontynuować, chcąc przyczynić się do zwiększenia rozumienia jego specyfiki oraz dalszego rozwoju tej branży – deklaruje Natalia Krakowiak, autorka wyróżnionej pracy „Competitiveness and Piracy in Polish Computer Game Industry in 21st century”.

 

Planów na przyszłość i ambitnych celów tegoroczni laureaci mają wiele, jednak zgodnie powtarzają, że miejscem ich realizacji ma być Polska.

– Pomysłów na siebie mam wiele. Jednego jestem jednak pewna. Poza Polskę na pewno nie wyjadę! – podkreśla Małgorzata Linkiewicz, której praca o wpływie blogosfery na decyzje zakupowe Polaków została wyróżniona w konkursie „Teraz Polska Promocja i Rozwój”. 

Konkurs „Teraz Polska Promocja” powstał w 2007 r. Pierwsze edycje poświęcone były wyłącznie promocji polskiej gospodarki za granicą. Z biegiem lat tematyka prac konkursowych została poszerzona o zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej promocji Polski oraz konkurencyjności i innowacyjności polskiej gospodarki. 

- Konkurs „Teraz Polska Promocja i Rozwój” to bez wątpienia jeden z najlepiej rozpoznawalnych konkursów prac magisterskich w Polsce. W tym roku odbyła się już jego XI edycja – mówi Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego. - Ponad dziesięcioletnia historia konkursu to ogromny wkład młodych ludzi w rozwój wiedzy na temat współczesnej Polski. To ponad 700 nadesłanych prac magisterskich z kilkudziesięciu uczelni z całej Polski, i przede wszystkim 120 laureatów, którzy dziś pracują w państwowych instytucjach, agencjach rządowych oraz na uczelniach, znakomicie wykorzystując swój potencjał oraz wiedzę zdobytą podczas studiów – dodaje.

 

W tegorocznej edycji nagrody i wyróżnienia trafiły do 14 laureatów. Autorzy najlepszych prac otrzymali nagrody główne, wyróżnienia oraz nagrody specjalne ufundowane przez Ministra Rozwoju i Finansów, Ministra Sportu i Turystyki, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza. 

- Zdobyta nagroda jest dla mnie wynagrodzeniem za wysiłek włożony w napisanie pracy. To jak spełnienie marzeń. Czuję się niezwykle zaszczycony i szczęśliwy – mówi Marcin Metrycki, laureat II nagrody głównej. 

 

Po raz pierwszy w historii konkursu została ufundowana także nagroda przez prezesa zarządu Telewizji Polskiej SA. 

- Nagroda ta jest dla mnie przede wszystkim motywacją do dalszych działań – przyznaje Joanna Pachałko, jej laureatka. - Jest też sygnałem, że poruszane przeze mnie kwestie mogą być interesujące dla szerszego grona odbiorców – dodaje.  


Joanna Pachałko, laureatka nagrody specjalnej Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej SA

Fragmenty zwycięskich prac zostaną opublikowane w e-booku „Teraz Polska Promocja i Rozwój”.  

Uroczystość wręczenia nagród poprzedzona została konferencją „Innowacyjne miasto”. W gronie naukowców, przedsiębiorców, innowatorów, polityków, działaczy społecznych i studentów zastanawialiśmy się, jakie będą miasta przyszłości, a także rozmawialiśmy o konkretnych rozwiązaniach wspierających innowacyjne miasta.

Zobacz pełną listę laureatów XI edycji konkursu "Teraz Polska Promocja i Rozwój"

Zobacz katalog galowy XI edycji konkursu "Teraz Polska Promocja i Rozwój"

Zobacz galerię zdjęć z wydarzenia

 


Laureaci XI edycji konkursu "Teraz Polska Promocja i Rozwój"
 

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.