FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Eksport a innowacyjność

Eksport a innowacyjność

9 kwietnia 2017

Krzysztof Przybył

Innowacyjność – słowo od pewnego czasu niezwykle modne – to w dzisiejszym świecie niezbędny warunek konkurencyjności gospodarki. Taką innowacyjnością powinien charakteryzować się również nasz eksport. Niestety, w strukturze polskiego eksportu wciąż za mało jest dóbr finalnych, do tego innowacyjnych. Czy można to zmienić modyfikując prawo, czy też należy zacząć od zmiany świadomości?

Pisałem już nieraz i napiszę ponownie: nawet najlepiej napisana ustawa nie na wiele się zda, jeżeli głowy pozostaną zamknięte na zmiany. To samo dotyczy rządowych programów, które mają uczynić z Polski gospodarczego tygrysa. 

Prawda o naszej gospodarce jest niestety smutna: z innowacyjnością nie jest najlepiej, chociaż mówi się o niej bardzo, bardzo wiele. Tak naprawdę nie ma spójnego pomysłu, jak zachęcać do wspierania nowych projektów. I jest to również efekt „zamkniętych głów”. Na przykład wiele do życzenia pozostawia fakt, aby polskie uczelnie skłonić do współpracy z firmami w celu stymulowania innowacyjności i projektów badawczych. To, co w USA jest normą, u nas rzadkością. Tak, jakby urzędnicy nie mogli pojąć, iż państwo powinno stwarzać warunki i zachęcać, a nie próbować ręcznie sterować innowacyjnością – oczywiście, o ile chce widzieć pozytywne efekty.

W świadomości części decydentów i przedsiębiorców nie istnieje, można rzec, upływ czasu. Wydaje się im, że nadal tkwimy w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to polska gospodarka raczkowała, a każda inwestycja i każdy eksport był wielkim sukcesem. Bez innowacyjnej gospodarki nie przesuniemy się w łańcuchu produkcji globalnej na kolejne, wyższe poziomy. Mówiąc skrótowo, zawsze będziemy produkować i eksportować podzespoły i części. Musimy o tym pamiętać i nad tym pracować, bo w najbliższych latach zdolność do konkurowania polskich towarów na zagranicznych rynkach będzie zależała już nie tylko od ich ceny i jakości, ale przede wszystkim od ich poziomu technologicznego. To my musimy kreować gospodarczą rzeczywistość, a nie poddawać się jej biernie.

Czytaj całość

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.